String Art / Spikerbilde DIY

Dette var gøy! Jeg har laget et bilde av en hjort ved bruk av tråd og spiker og resultatet ble over all forventning. Prosessen var hverken tidkrevende eller kjedelig. Nå håper jeg bare svigermor blir glad siden hun skal få det i bursdagsgave for å henge på hytta.

For å lage et slik blide trenger du:

  • Trefjøl
  • Beis/maling i ønsket farge
  • Mini pins
  • Hammer
  • Papir og blyant
  • Sytråd

dsc02626Finn deg ei trefjøl og  kapp den i ønsket størrelse. Denne er 40x60cm. Beis/mal den i ønsket farge og la den tørke. Jeg har kun brukt et strøk med beis siden jeg ønsker at trestrukturen skal komme godt fram.

dsc02514Tegn opp ønsket motiv (evt. benytt tegneprogram på data). Det mest “vanlige” er å dra tråden slik at det er selve bildet som blir dekt, men jeg ønsket å få fram den mørke hjorten, derfor har jeg i tillegg tegnet opp en ramme i ytterkant av plata slik at jeg kan dra trådene mellom selve motivet og ramma. Ramma er tegnet opp 1cm fra ytterkant hele veien rundt.

dsc02515Fest malen til treplata ved å slå inn en mini pin i hvert hjørne. Da slipper du at arket beveger på seg under veis. Slå spikerne gjennom arket slik som på bildet under.

dsc02512Lag deg gjerne en mal slik at aller spikerne blir slått halvveis ned i treplata. Dette gir best resultat. Det skal være ca.1 cm mellomrom mellom hver pin.

dsc02583Da var omsider alle spikerne på plass og du kan rive av papirmalen.

dsc02587Siden formatet er såppass stort må man teipe sammen flere ark. Pass på at det ikke er teip på de plassene som du skal slå ned spiker. Det gjør det vanskeligere å fjerne papiret etterpå.

dsc02597
Knyt fast en sytråd rundt en av spikerne å begynn å trekke tråden frem og tilbake over hele bildet. Pass på at du ikke drar den inne i motivet. Fest tråden litt under veis slik at alt arbeidet ikke er forgjeves om du slipper taket.

Jeg har dratt trådene over to og to spiker slik at det danner et tynt omriss i ytterkant ov inne i selve hjorten.

Etter en runde med surring av tråd syntes jeg ikke bildet kom godt nok fram. Derfor tok jeg å surret tråden en runde til slik at det ble enda tettere.

Når du føler deg ferdig med bildet, knyter du tråden godt fast i en av spikerne for så å klippe den.

dsc02624Og her har dere det ferdige resultatet! Fint, ikke sant? 😀

Leave a Reply

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

